Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Dłużynie Dolnej

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Dłużynie Dolnej

59-930 Pieńsk

Dłużyna Dolna 66a

tel.: (75) 771 84 25

sekretariat@spdluzyna.szkolnastrona.pl

Inspektor Danych Osobowych - pani Agnieszka Demichowicz

aministrator strony - Katarzyna Mazur

21.02.2019 Szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

21 lutego w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego i Dziedzictwa Językowego. To coroczne święto zostało ustanowione przez UNESCO17 listopada1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.                  

Według UNESCO, niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Od 1950 r. zanikło 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Polonistka i bibliotekarka pani Sylwia Olszak  w tym dniu zorganizowała zabawę w poszukiwanie zaginionych frazeologizmów oraz  łamanie języka, czyli fonetyczne potyczki. Dziewczynki z zespołu "Młody redaktor"  ukryły w różnych częściach szkoły kartki z frazeologizmami, zadaniem dzieci było odnaleźć je i wyjaśnić ich znaczenie polonistce. W nagrodę uczniowie otrzymywali znaczek z logo Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego przygotowany przez panią Beatę Kowalską. Na apelu członkowie redakcji przybliżyli genezę uroczystości oraz powiedzieli o szacunku dla języka ojczystego.

Język polski to nasza kultura.

W ciągu wieków walczono o tożsamość narodową i potajemnie uczono się języka polskiego pod zaborami z zakazanych polskich książek.

Jestem Polakiem- szanuję swój język:

*pięknie mówię,
*właściwie odmieniam wyrazy,

*znam ortografię,
*pięknie piszę,
*czytam książki,
*bogacę swój język,
*dbam o kulturę rozmowy.

Prowadzący uroczystość uczniowie odczytali również fragmenty Ustawy o języku polskim.
Następnie dzieci wzięły udział w potyczkach językowych. Czytały trudne teksty, tzw. łamańce językowe, a nagrodą były piękne zakładki do książek i plany lekcji. Nawet nasi najmłodsi zerówkowicze wspaniale poradzili sobie z literowaniem i dzieleniem wyrazów na sylaby.

Czas spędzony z językiem polskim okazał się bardzo pożyteczny.

S. Olszak

  • Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! kiss